Burgerschapsonderwijs

Visie op burgerschap

De school is een plek waar kinderen worden voorbereid op het leven. Een plek waar zij hun menselijkheid ontdekken, leren samenwerken en de moed vinden om hun eigen weg te gaan in de wereld. Burgerschap draait in de kern om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de samenleving en hier actief aan bij te dragen. 

Binnen MOVARE geven wij invulling aan burgerschapsonderwijs vanuit drie pijlers: kwalificatie, socialisatie en persoonlijkheidsvorming. We houden daarbij rekening met de wettelijke verplichting (2021) om actief burgerschap, sociale cohesie en sociale integratie op een doelgerichte en samenhangende manier te bevorderen. Daarnaast sluiten we aan op de standaard OP0: Basisvaardigheden (2023).

Doelen van burgerschapsonderwijs

Binnen MOVARE geven we invulling aan de drie pijlers door middel van onze bouwstenen. Deze bouwstenen zijn: Sociale ontwikkeling, Democratisch burgerschap, Participatief burgerschap, Solidariteit en Diversiteit. Digitaal burgerschap en Algemene en culturele ontwikkeling horen daar ook nog bij, indien de school de keuze maakt om hierin burgerschap te integreren. Binnen MOVARE hebben we duidelijke einddoelen vastgesteld voor deze bouwstenen, zodat de leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan beschikken over de kennis, vaardigheden en houding die hen helpen om een actieve rol in de samenleving te vervullen. Deze einddoelen vormen de leidraad voor democratische persoonsvorming en de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties. Iedere school heeft deze doelen opgenomen in de schoolgids. Waar nodig zijn hier door de school nog specifieke ambities aan toegevoegd, passend bij de eigen leerlingenpopulatie en relevant om in dat licht na te streven.

Burgerschapsaanbod en onderwijstijd

Het burgerschapsonderwijs is verweven in de dagelijkse praktijk. Onze scholen bieden het niet alleen aan via methodes, maar ook door middel van schoolse en buitenschoolse activiteiten en actuele maatschappelijke thema’s. Daarnaast betrekken scholen actief hun omgeving en externe partners, zodat leerlingen in een brede context leren en oefenen met burgerschapsvaardigheden.

Omdat burgerschap geïntegreerd is in ons onderwijs, is er geen aparte onderwijstijd aan gekoppeld. Scholen zorgen er middels een doorlopende leerlijn voor dat alle leerinhouden aan bod komen. Op deze manier waarborgen we samenhang en doelgerichtheid in ons burgerschapsprogramma.

Evaluatie en monitoring

In het beleidsplan Burgerschapsonderwijs hebben scholen vastgelegd hoe zij het burgerschapsonderwijs leerdoelgericht en samenhangend in hebben gericht. De afgelopen twee jaren is vooral de focus gelegd op de inhoudelijke ontwikkeling hiervan. Op dit moment werken scholen toe naar het inzichtelijk maken en structureel evalueren van deze inhoud binnen de school.

MOVARE verdiept zich, ter ondersteuning van alle scholen, momenteel in manieren om de einddoelen van burgerschap op scholen inzichtelijk te maken. Daarnaast onderzoeken scholen zelf hoe zij hun leerdoelen concreet kunnen volgen en evalueren. Waar mogelijk, zetten zij al toetsing, evaluatie en monitoring in om ervoor te zorgen dat hun onderwijsaanbod blijft aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen. In dit proces streven we ernaar om burgerschap op een doordachte manier te benaderen aan de hand van het 4D-model (data, doelen, duiden, doen).

Kom je werken bij MOVARE? Werken bij
We zijn altijd op zoek naar nieuwe medewerkers! Neem gerust een kijkje bij onze openstaande vacatures. Vacatures

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak. Details