Er is een toename van kinderen met diverse ondersteuningsbehoeften in klassen. Landelijke cijfers tonen aan dat leraren aanzienlijke werkdruk ervaren. Tegelijkertijd geven ouders aan dat het leerkrachten soms aan kennis, vaardigheden en tijd ontbreekt om alle kinderen op de juiste manier te kunnen laten deelnemen aan het onderwijsproces. Dat kan anders. Ondanks de vele corona-gerelateerde obstakels sloegen Zuyd Hogeschool, onderwijsstichting MOVARE en vele andere partners de handen ineen. Samen met enthousiaste leerkrachten en ergotherapeuten lanceerden ze afgelopen voorjaar samen het pilotprogramma Partnering4Change. Hierbij ondersteunden ergotherapeuten leerkrachten in basisschoolklassen bij het verhogen van de kwaliteit in de klas. Ze begeleidden leerkrachten daarnaast met hun kennis en kunde.
Ondanks de korte tijd en de gelimiteerde ontmoetingen kwamen er veel bijzondere inzichten en observaties bovendrijven. Hieronder zie je een afbeelding met een quote van een basisschoollerares die een inkijkje gaf in haar eigen ontwikkelproces. Maar het had net zo goed andersom (de ergotherapeut) kunnen zijn.
Geïnteresseerd in MOVARE?
Neem contact op