Onderstaand zie je een overzicht met TO DO acties voor jou als directeur voor de komende periode. Dit overzicht dient als geheugensteuntje voor acties en reacties die wij van jou vragen via de MOVARE-nieuwsbrieven voor schooldirecties. We streven naar een zo compleet mogelijk overzicht. Echter kan het voorkomen dat een TO DO actie er (nog) niet op staat.
Uiterlijke datum/ deadline | TO DO: Actie & onderwerp | Contactpersoon/ bijzonderheden |
28 februari t/m 18 maart 2022 |
Loopbaanontwikkeling: Medewerkers met een vast dienstverband kunnen solliciteren op de gepubliceerde vacatures in InSite | |
21 maart t/m 25 maart 2022 |
Loopbaanontwikkeling: Selecteren sollicitanten + uitnodigen voor sollicitatiegesprek | |
21 maart t/m 25 maart 2022 |
Loopbaanontwikkeling: Niet geselecteerde sollicitanten via InSite afwijzen | |
uiterlijk 25 maart 2022 (aangepaste datum!) |
Mogelijke bezwaren van ouders tegen uitwisselen van gegevens met het NCO in LVS registreren + gegevens voor rapportage klaarzetten voor de uitwisseling | Zie het bericht over dit onderwerp in nieuwsbrief nummer 21 en nieuwsbrief nummer 22 |
28 maart tot 1 april 2022 |
Loopbaanontwikkeling: Sollicitatiegesprekken voeren (min.3, max 5 per vacature) + kandidaat kiezen | |
voor 1 april 2022 | Onderwijskundig rapport (OKR) uitwisselen met VO | |
tussen 15 april en 15 mei 2022 |
Afname eindtoets | |
voor 22 april 2022 (datum is verlengd!) |
MTO: Invullen 3 vragen (via Forms) in kader van voortgang plan van aanpak medewerkerstevredenheidsonderzoek maart 2021 | |
voor 1 juli 2022 | Monitor sociale veiligheid uitwisselen met onderwijsinspectie |
Zoals jullie in onderstaand bericht kunnen lezen, zijn we gestart met een websitetraject voor alle MOVARE-scholen. Wij maken daarvoor eerst een planning. Heeft jouw school dringend een nieuwe website nodig? Maak dit dan kenbaar door een mail te sturen naar communicatieadviseur Sanne Boonen (sanne.boonen@movare.nl). Dan passen we de planning, waar mogelijk, hierop aan.
Wat was er ook alweer met de websites?
Zoals je misschien nog weet, heeft er vorig schooljaar een test plaatsgevonden op de scholenwebsites van MOVARE. Hieruit bleek dat de technische kwaliteit van de websites niet aan de gewenste standaard voldeed. Daarom heeft MOVARE besloten om over te gaan tot nieuwe websites. Deze websites zullen gaan voldoen aan de kwaliteitseisen voor een veilige schoolwebsite.
Daarbij worden we ondersteund door de volgende partijen:
Wat betekent dit voor mijn schoolwebsite?
We gaan samen een websitetraject starten. Samen met MijnMarketing en Scherponline maken we een aantrekkelijke én zo’n veilig mogelijke website.
Wat wordt er van mij verwacht?
Wij nemen contact op met jou voor een kennismaking en brainstorm. Daarbij hebben we een aantal zaken voor ogen:
Wat kost deze nieuwe website?
De kosten van de nieuwe website worden bovenschools bekostigd.
Vragen?
Heb je vragen? Neem dan contact op met adviseur communicatie Sanne Boonen, e-mail sanne.boonen@movare.nl.
In het schooljaar 2017-2018 is MOVARE gestart met de voorbereiding en uitvoering van interne audits. Een groep auditoren werd opgeleid en in het kader van deze opleiding werd een aantal audits onder supervisie van een ervaren onderwijsinspecteur gedaan. De audits werden uitgevoerd op basis van een door het College van Bestuur goedgekeurd auditkader gericht op schoolontwikkeling. Scholen konden zelf kenbaar maken of zij een audit wilden. Het resultaat van de audit (het rapport met de conclusies en aanbevelingen) was ‘eigendom’ van de school en pas in een later stadium (2019-2020) ging het College van Bestuur integraal deel uitmaken van de nabespreking van de audits.
Inmiddels vormen audits een belangrijk onderdeel van onze interne kwaliteitszorg. Sinds het schooljaar 2017-2018 zijn 15 MOVARE scholen door het auditteam bezocht. De afgelopen twee jaar heeft de planning door de COVID-19 pandemie vertraging opgelopen, maar inmiddels is het auditteam weer gestart en liggen er voor het lopende schooljaar nog vier auditverzoeken.
MOVARE kwaliteitssystematiek
Het veranderende toezicht van de onderwijsinspectie, waarbij het bestuur bezocht wordt en aan moet tonen zicht te hebben op de kwaliteit van haar scholen, zorgt ervoor dat de audits in een nieuw licht komen te staan. In het aangepaste auditkader worden audits gezien als een vast onderdeel van de MOVARE kwaliteitssystematiek. Dit betekent dat het vrijblijvende karakter van de audits zal verdwijnen. Met ingang van het schooljaar 2022-2023 zullen alle MOVARE scholen planmatig minimaal één keer per vier schooljaren door het auditteam bezocht worden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een follow-up audit uit te voeren twee jaar na een eerder uitgevoerde audit. Dit auditmoment kan ook een thematisch karakter hebben. De resultaten van de audits (rapportages) zijn actief onderdeel van de communicatie van het College van Bestuur en de schooldirecteur over de ontwikkeling van de kwaliteit van de school. Zij spelen een rol in de Q-gesprekken (kwaliteitsgesprekken) die het College van Bestuur een aantal keren per jaar, samen met de onderwijsadviseurs en/ of een auditor, met de directeur en de intern begeleider van de school voert.
De audits krijgen zo een tweeledig karakter. Enerzijds blijven ze primair ontwikkelingsgericht. De audits leveren voor de school belangrijke informatie op die kan helpen bij het maken van keuzes voor school- en organisatieontwikkeling. Daarnaast zorgen de audits ervoor dat MOVARE als organisatie en de MOVARE scholen voldoen aan de in het toezichtkader van de onderwijsinspectie beschreven uitgangspunten en verantwoordelijkheden.
Hoe nu verder?
Aan het einde van dit schooljaar zullen een kleine 20 scholen van MOVARE een audit gehad hebben. Voor een aantal van deze scholen ligt deze audit alweer een behoorlijk stuk in het verleden. Voor het einde van dit schooljaar zorgt het auditteam voor een rooster waarin allereerst alle scholen gepland worden die nog geen audit gedaan hebben. Het schooljaar 2022-2023 en een deel van het daaropvolgende schooljaar zal nodig zijn om deze scholen te bezoeken. Als alle scholen één keer bezocht zijn, pakken we voor wat betreft de planning de draad weer op bij die scholen die in 2017-2018 als eerste bezocht werden.
Uitzonderingen en specifieke vragen
Naast deze algemene planning is er ruimte om op vraag van een school een audit naar voren te halen of een thematische audit uit te voeren. Als een school van deze optie gebruik wil maken, kan zij contact opnemen mat Andrew Simons (andrew.simons@movare.nl).
Het tijdpad ziet er de komende weken als volgt uit:
⇒ t/m 18 maart: Medewerkers met een vast dienstverband bij MOVARE hebben de mogelijkheid te solliciteren op de openstaande vacatures in InSite.
⇒ 21 t/m 25 maart: scholen selecteren sollicitanten voor een sollicitatiegesprek (min 3/max 5 per vacature) en plannen een sollicitatiegesprek. Sollicitanten die niet geselecteerd zijn, ontvangen een afwijzing via InSite.
⇒ 28 maart t/m 1 april: sollicitatiegesprekken voeren en een kandidaat kiezen.
Tot de einddatum van het LIO-contract (t/m 24-6-2022) is de student gebonden aan zijn LIO-plek. In die periode is hij/zij ook verzekerd via DNP. Het komt helaas voor dat directeuren afspraken maken met LIO’s om het schooljaar in hun groep af te maken. Dit is absoluut niet de bedoeling, maar we hebben begrip voor de situatie waarin een school zich kan bevinden. Daarom deze update over de einddatum van de inzet van LIO’s.
Periode tot de zomervakantie inzet afgestudeerde LIO
Van 27-6-2022 tot aan de zomervakantie zijn de geslaagde studenten alleen inzetbaar voor vervanging en zullen dan ook in de vervangerspool geplaatst worden. Zijn er moverende redenen waarom de afgestudeerde LIO student tot einde schooljaar op jouw school moet blijven? Stuur dan een onderbouwing naar de P&O adviseur van je serviceteam.
Gaan er ouders/verzorgers als begeleider mee op schoolkamp? Dan moeten zij beschikken over een geldige VOG namens MOVARE. Registreer hen dan ook als vrijwilliger, zodat de VOG tijdig opgevraagd kan worden.
Uit ons medewerkersonderzoek weten we dat het expliciet uiten van waardering een belangrijk aandachtspunt is. De vitaliteit van medewerkers kan beïnvloed worden door waardering. Iedereen vindt het namelijk fijn om gezien te worden. Het geeft ons een gevoel van erkenning en het motiveert ons om weer door te gaan.
Maar hoe kun jij als leidinggevende medewerkers op een eenvoudige manier waarderen?
Op basis van een onderzoek van Harvard hebben wij een paar belangrijke tips voor je verzameld:
Maak een gewoonte van waardering. Zorg dat je geregeld momenten creëert waarbij je jouw waardering uitspreekt naar medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld aan het begin van de week zijn, een mailtje, een schouderklopje etc.
⇒ onderstaande informatie heb je op 24 februari jl. ook per mail ontvangen.
Naar aanleiding van enkele recente casussen vragen wij nadrukkelijk jullie aandacht voor de procuratieregeling, die van toepassing is op alle directeuren. Wij gaan ervan uit, dat jullie terdege rekening houden met de navolgende bepalingen in genoemde document:
Een schooldirecteur:
1. is bevoegd MOVARE te binden betreffende het aangaan van externe contractuele verplichtingen namens MOVARE tot een maximumbedrag van € 10.000,00;
2 .is samen met een lid van het College van Bestuur, onbeperkt bevoegd MOVARE te binden betreffende het aangaan van externe contractuele verplichtingen.
⇒ Let op m.b.t. punt 1: laat in geval van twijfel een contract vooraf screenen door Thei Iding.
De afgelopen maanden heeft MOVARE de eerste stappen gezet naar de invoering van de Kwalender (de MOVARE kwaliteitskalender). Voor scholen belangrijke onderwerpen, die te maken hebben met het vastleggen van gegevens en het interne en externe gebruik van die gegevens, komen maandelijks aan de orde in de vorm van kwaliteitskaarten en ondersteunende Webinars en instructievideo’s. Op deze manier geven MOVARE scholen en de afdeling onderwijskwaliteit samen vorm aan een MOVARE kwaliteitssysteem.
Een van de onderdelen van de Kwalender is de ambitie om drie keer per jaar met de school in gesprek te gaan over de ontwikkeling van de kwaliteit op school. Tijdens dit zogenaamde Q-gesprek (kwaliteitsgesprek) sluiten naast het CvB ook de onderwijsadviseur en/ of een auditor aan. Van de kant van de school wordt het gesprek gevoerd door de directeur en de intern begeleider. Als de intern begeleider niet aan kan schuiven, wordt deze plek ingenomen door een ander ter zake deskundig lid van het (management)team van de school.
Voor het lopende schooljaar is het niet mogelijk en wenselijk om een cyclus van drie gesprekken te plannen. De agenda’s van iedereen die bij het gesprek betrokken is, zijn immers al voor een belangrijk deel gevuld. Om die reden beperken we de Q-gesprekken dit jaar tot één ronde, die plaatsvindt in de maanden maart tot en met juni 2022. Voor het CvB van MOVARE, maar ook voor de onderwijsadviseurs en auditoren, betekent dit dat zij een hele reeks gesprekken gaan voeren. Het plannen van die gesprekken is dan ook een behoorlijke uitdaging. Het secretariaat van MOVARE zal de data binnenkort met jullie communiceren. Wij vragen jullie begrip voor het feit dat deze planning de agenda’s van de mensen die aan de gesprekken deelnemen, kan doorkruisen. Probeer zoveel mogelijk af te stemmen op de data die aan jullie voorgelegd worden. Gezien de omvang van de te plannen gesprekken zal schuiven met afspraken namelijk nauwelijks mogelijk zijn.
Contactpersoon: Andrew Simons, e-mail: andrew.simons@movare.nl
⇒ Doelgroep: schooldirecteuren
⇒ Doel en opzet: De training is gericht op het effectief communiceren in de gesprekkencyclus.
⇒ Voorbereiding en studiebelasting: Zelf ingebrachte casuïstiek wordt besproken en vormt de basis van praktische oefeningen.
MOVARE organiseert in samenwerking met Tijdwinst de training gesprekstechnieken/effectief communiceren. Dit op jullie verzoek. In december 2021 heeft deze training noodgedwongen online plaatsgevonden via Teams. Het was een goede inhoudelijke bijeenkomst, maar fysieke bijeenkomsten hebben de voorkeur. MOVARE heeft destijds gekozen de andere trainingsmomenten door te schuiven naar een later moment. Gelukkig is het vanaf nu weer mogelijk om bijeenkomsten fysiek in het MOVARE Huis te organiseren.
Trainingen 23 maart en 20 april 2022
De twee resterende trainingen worden aangeboden op 23 maart en 20 april 2022. Locatie is het MOVARE Huis in Landgraaf. De bijeenkomst start om 09.00 uur (vanaf 08.30 uur inloop) en eindigt om 16.00 uur. De training wordt verzorgd door Ciska Rippen, trainer bij Tijdwinst. Je kunt je tot uiterlijk 20 maart 2022 inschrijven via cursusmanagement (Cursussen- InSite) voor één van de twee trainingsmomenten. Inschrijven kan via deze link.
Programma
De training is gericht op het effectief communiceren in de gesprekkencyclus.
Hiertoe komen de volgende onderdelen aan bod:
- Omgaan met weerstand en emoties in een gesprek;
- Optimaliseren van de eigen invloedssfeer;
- Regie houden met een duidelijk doel voor ogen;
- Tips en handvatten met betrekking tot luisteren en doorvragen;
- Professioneel feedback geven.
Naar aanleiding van het medewerkersonderzoek van maart 2021 zijn er in de afgelopen periode bovenschools en op de scholen plannen van aanpak gemaakt.
Bovenschoolse aanpak
Het bovenschoolse plan bestaat uit de volgende actiepunten:
Planning bovenschoolse aanpak
Wanneer | Wat |
Voor zomervakantie 2021 | Resultaten delen |
Voor herfstvakantie 2021 | PVA MOVARE |
Voor carnavalsvakantie 2022 | Voortgang 1 |
Voor zomervakantie 2022 | Evaluatie |
Voor kerstvakantie 2022 | Voortgang 2 |
Voor carnavalsvakantie 2023 | Eindevaluatie |
Maart/April 2023 | Nieuwe meting |
Planning schoolspecifieke aanpak
Wanneer | Wat |
Voor zomervakantie 2021 | Resultaten delen |
Voor herfstvakantie 2021 | Actieplan school |
Oktober 2021 - mei 2022 | Aan de slag met actieplan |
Voor carnavalsvakantie 2022 | Voortgang 1 |
Voor zomervakantie 2022 | Evaluatie actieplan school |
Augustus- december 2022 | Aan de slag met actieplan |
Voor kerstvakantie 2022 | Voortgang 2 |
Voor carnavalsvakantie 2023 | Eindevaluatie |
Maart/April 2023 | Nieuwe meting |
Voortgang schoolspecifieke plannen: invullen 3 vragen
Zoals in de planning aangegeven, brengen we ook graag de voortgang ten aanzien van de schoolspecifieke plannen van aanpak in beeld. Vul hiervoor de 3 vragen in via deze link. Graag voor 22 april aanstaande. Dank alvast!
Het komt regelmatig voor dat er medewerkers in InSite ziek gemeld worden, die geen arbeidscontract bij MOVARE hebben. Het gaat vooral om medewerkers die zijn ingehuurd via Wiertz, medewerkers van WSP Parkstad of medewerkers van dans- en muziekschool SMK. Deze medewerkers hebben wel een account in AFAS/InSite, omdat zij gebruik moeten kunnen maken van de applicaties op de school (smartboard, kopieerapparaat e.d.). Zij staan ook op de medewerkerslijsten van de betreffende scholen. Deze medewerkers hebben echter geen MOVARE contract. Het is daarom niet de bedoeling dat deze medewerkers ziek gemeld worden in InSite. Zij moeten zich bij hun eigen leidinggevende bij Wiertz, WSP Parkstad of SMK ziek melden.
Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met Marina de Man, e-mail: marina.deman@movare.nl
Beste lezer,
Voor mijn masterscriptie Onderwijswetenschappen ben ik op zoek naar leerkrachten en directieleden die een enquête willen invullen over de rol van academische leerkrachten in het basisonderwijs. In deze informatiebrief kunt u meer informatie over het onderzoek vinden. Het invullen van de enquête duurt maximaal 15 minuten. U kunt aan het onderzoek deelnemen via deze link.
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Laura Kleine
Student Master Onderwijswetenschappen: Onderwijsinnovatie